Page 5 - FROM SHAPES TO ARROWS
P. 5
ผู้สูงอ�ยุ
OLDER PEOPLE
ุ
่
ี
้
ั
ช่ายและหญิง อายต�งแต 60 ป็ข้�นไป็ มูความูเสื�อมูตามูวัย
่
ื
ิ
้
่
ำ
้
และพื่ยาธีสืภัาพื่ท�ไมูรุนแรง ทากจัวัตรป็ระจัาวัน เช่่น การใช่สืินค้า
ิ
ำ
้
่
้
จัากบัรรจัุภััณฑ์์ไดด้วยตนเอง ซึ่�งต้องเข้้าใจัวิธีการเป็ิดก่อน
การเสื�อมูสืำาคัญท�สื่งผู้ลกระทบัต่อความูเข้้าใจัวิธีการเป็ิดข้อง
ื
้
้
ผูู้้สืูงอาย ได้แก 1) การมูองเมูื�อต้องอ่านข้้อความูและสืัญลักษณ
่
ุ
์
ู
ั
ท�มู้ข้นาดเล็กและการรบัร้สื้ เพื่อจัาแนกความูแตกต่างระหว่าง
้
ำ
ื�
ำ
องคป็ระกอบัท�มู้สืใกล้เคยงกันและ 2) ความูจัาป็ฏิิบัติการ
้
้
์
้
ั
(working memory) เมู�อต้องจัาแนกข้้อมููลอธีบัายวิธีการเป็ิด
ำ
ิ
ื
้
้
ออกจัากข้้อมููลอ�น ๆ จัานวนมูากท�ไมู่เก�ยวข้้องบันบัรรจัุภััณฑ์ ์
ำ
้
ื
’Older people’ were both males and females,
60 years old. Despite experiencing mild age-related
deterioration and pathology, they were still able to
manipulate daily activities, including using packaging
contents independently, starting with an understanding
of opening methods. However, essential impairments
affecting the understanding of opening methods
were: 1) Visual acuity in reading small texts and
symbols and color perception to distinguish between
similarly colored elements and 2) Working memory,
which affected their ability to differentiate opening
information from other irrelevant information.
INTRODUCTION 4