Page 5 - FROM SHAPES TO ARROWS
P. 5

ผู้สูงอ�ยุ



                                             OLDER PEOPLE

















                                                      ุ
                                                                    ่
                                                                  ี
                                                                          ้
                                                        ั
                                     ช่ายและหญิง อายต�งแต 60 ป็ข้�นไป็ มูความูเสื�อมูตามูวัย
                                                            ่
                                                                                  ื
                                       ิ
                                              ้
                                                ่
                                                                       ำ
                                                                                      ้
                             และพื่ยาธีสืภัาพื่ท�ไมูรุนแรง ทากจัวัตรป็ระจัาวัน เช่่น การใช่สืินค้า
                                                            ิ
                                                         ำ
                                                                            ้
                                                             ่
                                               ้
                             จัากบัรรจัุภััณฑ์์ไดด้วยตนเอง ซึ่�งต้องเข้้าใจัวิธีการเป็ิดก่อน
                             การเสื�อมูสืำาคัญท�สื่งผู้ลกระทบัต่อความูเข้้าใจัวิธีการเป็ิดข้อง
                                    ื
                                               ้
                                                                              ้
                             ผูู้้สืูงอาย ได้แก 1) การมูองเมูื�อต้องอ่านข้้อความูและสืัญลักษณ
                                            ่
                                      ุ
                                                                                            ์
                                                      ู
                                                   ั
                             ท�มู้ข้นาดเล็กและการรบัร้สื้ เพื่อจัาแนกความูแตกต่างระหว่าง
                               ้
                                                              ำ
                                                           ื�
                                                                           ำ
                             องคป็ระกอบัท�มู้สืใกล้เคยงกันและ 2) ความูจัาป็ฏิิบัติการ
                                                     ้
                                               ้
                                  ์
                                            ้
                                                                                 ั
                             (working memory) เมู�อต้องจัาแนกข้้อมููลอธีบัายวิธีการเป็ิด
                                                              ำ
                                                                            ิ
                                                      ื
                                                                                   ้
                                                                ้
                             ออกจัากข้้อมููลอ�น ๆ จัานวนมูากท�ไมู่เก�ยวข้้องบันบัรรจัุภััณฑ์ ์
                                                    ำ
                                                                     ้
                                              ื
                                     ’Older people’ were both males and females,
                             60 years old. Despite experiencing mild age-related
                             deterioration and pathology, they were still able to
                             manipulate daily activities, including using packaging
                             contents independently, starting with an understanding
                             of opening methods. However, essential impairments
                             affecting the understanding of opening methods
                             were: 1) Visual acuity in reading small texts and
                             symbols and color perception to distinguish between
                             similarly colored elements and 2) Working memory,
                             which affected their ability to differentiate opening
                             information from other irrelevant information.
                                                                                INTRODUCTION         4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10