Page 153 - The 13th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 153
Abstract
The situation of COVID-19 affects the room usage behaviors among students who are sharing
residential space together. It may cause privacy issues that may impact on the relationship between
students who are sharing residential space together. This study aimed to 1) investigate the patterns and
behaviors that students used to create privacy in residential space. 2) investigate the physical environment
and privacy issues in the rooms. 3) suggest design recommendations for improving for residential space that
was used together by students in terms of privacy.
This study is the mixed methods research using a combination method of qualitative research and
quantitative research. The data were collected by observing physical environments and behavioral traces
from photographs within the cases of private houses and dormitories, conducting a focus group interview
and interviewing 3 students, distributing questionnaires to 34 students. Research instruments included 1) a
list of photographs 2) a focus group form 3) an interview form 4) an online questionnaire. Qualitative data
were analyzed by content analysis, data grouping, prioritizing, and describing. Quantitative data were
analyzed by descriptive statistic with frequencies, percentages, means, and standard deviations.
The result showed that students created privacy by moving their own furniture further apart to
avoid eyesight or keeping enough distance to avoid disturbed noise or vision. They created territory in their
own areas by decorating, placing objects and modifying their space. Noise, disturbing lights, being
overstepped, lack of storage and lack of obscuring vision things were the problems that interfered with
privacy. Besides, noise was the most problematic factor in creating privacy. Therefore, the residential space,
used together by students in the situation of COVID-19, should have the furniture and lighting equipment
which are suitable for the number of students in the room so that students can modify or choose to use
them freely. Furniture arrangement should be separated between roommates to reduce noise, light
disturbances as well as to increase privacy in the space by obscuring vision from roommates or creating
private corners e.g., sleeping areas and working areas.
Keywords: Privacy, Territoriality, Bedroom, Residential space, Roommate
1. บทนำ
ิ
ี
ในปจจบนมสถานการณโควด 19 รปแบบการใชชวตของนักเรยนและนกศกษาจงถกระทบใหตองปรบเปลียนไปจาก
ู
ึ
ั
ึ
ี
ู
ั
ุ
่
ิ
ี
ั
้
ื
ั
่
ี
้
้
ั
ื
ั
ี
่
้
ื
ี
เดิม เชน การเรยนออนไลนเปนหลักมากขึน ดงนนการใชงานพนทในบานหรอหองพกอาศยจงกลายมาเปนพนทหลักทนกเรยน
ั
ี
่
ี
ึ
ั
่
ี
ิ
ั
ั
ี
ุ
่
ั
ึ
ึ
ี
ิ
ั
นกศกษาตองใชงานในชวตประจำวัน จงตามมาดวยประเดนปญหาเกียวกบความเปนสวนตว และปญหาเกยวกบคณภาพชวต
็
ของนักเรียนนักศึกษา เชน ความสะดวกสบายทางกายภาพและผลกระทบดานลบทางอารมณ หรือความสัมพันธกับนักเรียน
ื
่
้
นกศกษาผใชพนทพกอาศยรวมกน
ึ
ั
ู
ั
ั
ี
ั
้
ิ
้
ผูวิจัยศึกษาเบืองตนในหอพักหญงของสถานศึกษาในจังหวัดนครปฐม มีลักษณะพืนที่เปนหองพักที่นักศึกษาใชงาน
รวมกับนักศึกษาคนอื่น พบวาปญหาที่กลาวมาสงผลกระทบตอความพึงพอใจและความเครียดจากการขาดความเปนสวนตว
ั
ึ
่
และเนืองจากสถานการณโควด 19 ทำใหการศกษาในหอพกเพมเติมไมสามารถดำเนินการได การศกษาพนทลักษณะดงกลาว
ั
ั
ิ
่
ิ
ื
้
ึ
่
ี
จึงถูกปรับมาเปนพื้นที่พักอาศัยภายในบานและหอพักเอกชนแทน โดยจากการศึกษาของ Kaya และ Weber (2003) พบวา
ั
ั
่
ความเปนสวนตัวสงผลตอการปรบตวในชวงแรกนักศึกษา หากนักศึกษาสามารถสรางหรือไดรับความเปนสวนตวทีเหมาะสม
ั
145