Page 132 - The 12th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 132
Abstract
There are more than 50 buildings designed by Japanese architects throughout Bangkok and various
major regional centers of Thailand. These projects, mostly educational facilities, were funded by the Japanese
government through the Japan International Cooperation Agency (JICA) from the early 1960s to the late 1980s.
Unfortunately, not many systematic studies have been done on these mentioned architectural works. Though
they are fascinating in terms of building system design, aesthetic dimension, as well as cultural influence on
the architectural design. Thus, the main objective of this article is to study and analyze the classification of
spatial organizations of 3 architectural projects designed and constructed in Thailand by Japanese architects
between 1970 and 1989. This qualitative research and multiple-case design relied on archival data and
blueprints obtained from the JICA documentary sector, field survey of the actual architectural settings,
interviews of facilities administrators of three case studies namely, 1) Research Center and Academic Services
Central Laboratory and Greenhouse Complex, Kasetsart University, Kamphaeng Saen Campus, Nakhon Pathom
Province, 2) Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn Building, King Mongkut's Institute of Technology
Ladkrabang, Bangkok, and 3) Environmental Research and Training Center, Pathum Thani Province. Research
method are analyzing from the building floor plan, comparing the proportions of the difference area is show
with a spatial diagram. The results indicated common patterns of the three educational & research facilities as
follows: a) the symmetrical design of the floor plan, b) the application of modular system in floor plan and
elevation design, c) the clear boundaries between the outside-inside space that created by the corridor along
the open courtyard of the building complex, and, d) main office spaces, including top executives, were easily
accessible at level 1-3 of the spatial diagram analysis. This reflected collective-oriented Japanese ideology of
the efficient and transparent institution where officers would be placed in an approachable and visible space,
which was contrast to the spatial design found in the western countries and Thailand.
Keywords: Architecture, Japan, JICA, Function Area, Relation
1. บทนำ
ค.ศ. 1960 (หรอราว พ.ศ. 2503) เปนชวงเวลาทกระแสงานออกแบบและวัฒนธรรมแบบ “โมเดิรนนสต” (Modernism)
ี
ื
ิ
่
ถูกนำมาใชในการออกแบบอาคารตาง ๆ ไมนอยในประเทศไทย โดยเฉพาะในสถาบันการศึกษาและมหาวิทยาลัยที่ตองการสือ
่
แนวคิดความเปดกวางขององคความรูสูมวลชน นับเปนชวงเวลาแหงความเจริญกาวหนาทางเทคโนโลยี ที่ผูคนใหความสนใจกับ
การศกษา เหตุผล ศลปะ และความเปนสากล
ิ
ึ
ในชวงเวลาเดียวกันนั้นเองรัฐบาลไทยไดใหความสำคัญกับพัฒนาการเรียนรูในระดับอุดมศึกษาอยางจริงจง
ั
เพื่อสรางบุคคลากรทีจะเปนกำลังสำคญในการพัฒนาประเทศ โดยนับตังแตป พ.ศ. 2514 เปนตนมา รัฐบาลญปนโดยผาน Japan
่
ั
่
ุ
ี
้
International Cooperation Agency (JICA) ไดใหความชวยเหลือแกประเทศไทย ในดานการศึกษา เศรษฐกิจ สังคม
และวัฒนธรรมในรูปแบบของการใหเปนอุปกรณทางวิทยาศาสตรเทคนิควิทยา สิ่งกอสรางทางวิศวกรรม และสถาปตยกรรม
จำนวนไมนอยกวา 50 โครงการ กระจายอยูในกรุงเทพมหานคร และศูนยกลางภมิภาคที่สำคญตาง ๆ ของประเทศไทย (อนุวิทย
ั
ู
เจริญศภกล, 2531)
ุ
ุ
โครงการกอสรางอาคารตาง ๆ ที่เกิดขึ้นโดยผาน JICA เหลานี้ไดถูกออกแบบโดยทีมสถาปนิกชาวญ่ปุน ซึ่งไดชื่อวาเปน
ี
กลุมนักออกแบบที่มีแนวคิดในการออกแบบที่นาสนใจ มีความภาคภูมิในอัตลักษณวัฒนธรรมประจำชาติของตน ดังนน
ั
้
ิ
ี
ิ
สถาปตยกรรมเหลานี้มความนาสนใจในแงของทั้งการออกแบบระบบอาคาร แนวคิดในการออกแบบ และในแงสุนทรยมตแตเปน
ี
ทนาเสียดายวายงไมไดมีการศกษาเกบขอมลเกยวกบอาคารเหลานไวอยางเปนระบบ
้
ี
่
ี
ู
ี
่
ั
็
ึ
ั
บทความนี้จึงมงศึกษาเชิงปรทรรศน เพื่อศึกษาแนวคิดในการออกแบบของสถาปนิกญีปุนในการออกแบบอาคารเหลาน
่
้
ี
ิ
ุ
่
่
ื
ิ
ี
ี
ั
้
่
ี
ิ
ิ
ุ
โดยผูวจยสนใจวเคราะหพนทใชสอยในงานสถาปตยกรรมทออกแบบโดยสถาปนกชาวญปน และกอสรางในบรบทของประเทศไทย
ิ
จากกรณีศึกษา 3 โครงการ ที่ไดรับการสนับสนุนดานเงินทุน และการออกแบบจากรัฐบาลญี่ปุน และมีบริษัทสถาปนิกและ
วิศวกรรม คูเม (Kume Architect-Engineer) เปนผูทำการศึกษาเบื้องตนและออกแบบ กรณีศึกษา 3 แหงนี้ประกอบดวย
123