Page 192 - The 13th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 192
Abstract
At present, shopping centers have begun to adjust their ideas and allow users to bring pets to
attract more users. Shopping Mall Therefore, the purpose of this study is to find out the factors affecting
the design of shopping centers to meet their activities and behaviors. Education service centers in and
around Bangkok metropolitan area. This study adopts the qualitative research method and evaluates after
interviewing the respondents of the case study of three shopping centers. This study uses in-depth
interviews to collect data from different places, age, gender, preferences, and socio-economic status. Cost
of bypass and supervision services, information provider, dog size, depletion mode, number of services,
cost of services, relationship mode. The results of the interview were compared, and the repeatability and
differences of services were found 1.1) Individual factors of age Dog adoption affects location and
accessibility 1.2) Dog size personal factors patterns of dog adoption and 2.1) social factors in the number
of service users affecting the waiting seats. dog boarding area and corridor size. 2.2) Time social factor
affects the location and design of the area, environmental elements related to temperature and ventilation.
2.3) Social integration factor affects the corridor area and the relationship in the environment component.
The furniture placement of the seats and. 2.4) social factors affecting activities 3) physical factors of the
parking, shop, supermarkets, service spaces and corridors this led to 5) behavior of accessing the service,
resulting in the use of the service make the service last longer cause spending and make them come back
to use the service again which affects the income and stability of the shopping center. Due to accessibility
factors and the COVID situation, further research may collect larger amounts of data that are currently
limited to on-site data collection.
Keywords : Lifestyle Shopping Center, Dog Lover, Factors Affecting Design, User Behavior
1. บทนำ
ึ
เนื่องจากสภาพสังคมที่เปลี่ยนแปลงไปในปจจุบันที่ความผูกพันในครอบครัวลดลงและความเครงเครียดที่มากขน
้
ิ
้
ิ
ี
่
้
ึ
่
้
่
ั
โดยเฉพาะอยางยงในสังคมเมองซงทำใหผคนเกดความรูสึกโดดเดยวมากขนตามไปดวย สัตวเลียงจงมความสำคญมากขนโดย
ื
ึ
ู
ี
ึ
ึ
มองวาเปนเพื่อน เปนสมาชิกในครอบครัว หรือเปนสิ่งยึดเหนี่ยวจิตใจ ซึ่งชวยผอนคลายความเครียดอีกทางหนึ่ง (วรางคนา
ึ
ึ
้
ื
่
ั
้
้
ั
ั
ี
ั
์
ิ
คำประสิทธ และ วสะวฒน จนทก, 2559) สงผลใหเจาของสัตวเลียงอยากใชเวลารวมกบสตวเลียงมากขน แตเนองจากปญหา
ื
ี
่
ี
้
ี
่
ี
่
ิ
ั
ิ
ในสังคมเมองทมการจราจรตดขดทำใหสูญเสียเวลาในการออกไปใชบรการในสถานทตาง ๆ และการขาดพืนทสาธารณะในการ
ใหนำสัตวเลี้ยงเขาใชบริการ ศูนยการคาซึ่งเปนสถานที่หนึ่งที่มีความจำเปนในการเขาใชบริการที่บอยครั้งในการซื้อสินคา
สำหรับอุปโภคบริโภคจึงทำใหเกิดการรวมกันเพื่อใหสอดคลองกับสภาพแวดลอมและกิจกรรมในปจจุบัน ซึ่งศูนยการคา
รูปแบบนี้มีชื่อเรียกวา ศูนยการคาไลฟสไตล (Lifestyle Shopping Center) เปนศูนยการคาที่ใหความสำคัญกับบรรยากาศ
ของสถานที่ ความชอบที่แตกตางกัน หรือพฤติกรรมใหม ๆ ของผูคนในปจจุบัน ในที่นี้ก็คือ กลุมคนรักสุนัข (Dog Lover)
ี
ิ
ดงนนเมือมการนำสุนขมาเขาใชบรการจงตองการพนทรองรบสำหรบคนกลุมน แตอยางไรกตามศูนยการคากมกลมผูใชบรการ
ั
็
ี
็
ุ
้
ั
่
ี
ี
ึ
ั
ิ
ั
้
้
ื
ั
่
จำนวนมากและมีความหลากหลายทำใหความรูสึกของแตละบุคคลจึงมีความแตกตางกันตามไปดวย ซึ่งความรูสึกนี้สงผลตอ
ิ
พฤติกรรมในการเขาใชบรการ โดยเม่อเปนผลในดานบวกทำใหเกิดเปนความรสึกดีทำใหเกดการเขาใชบรการ เกิดการเขาใช
ิ
ื
ิ
ู
ิ
ิ
ั
ี
้
่
่
ึ
่
ิ
บรการทยาวนานขน เกดรายไดในการใชจาย และกลับมาเขาใชบรการ ซงสรางความมนคงใหกบศนยการคา
ู
ึ
ั
184