Page 215 - The 9th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 215
th
Research Proceedings in The 9 Graduate Integrity Conference: April, 2018
Abstract
Construction Design office of Public work Bangkok. has concept of implementing corporate management.
The development of information technology more. The Public work Bangkok has a policy to improve the office
building in the future. The researchers found that future offices were more likely to be transformed into electronic
offices (E-Office). Information technology is used in the office to reduce paperwork use in the office. From the
concept. The research objectives are 1) Study the behavior of the coordinators of the office. 2) Study paperwork
behavior in the office 3) Design guideline to layout of e-office concepts; And the research methodology consists
of 3 steps as follows: 1) Explore the office environment. 2) Survey questionnaire with the staff in the Construction
design office on the behavior of the coordinator and the paperwork behavior. 3) Interviews the Chief of the
subdivision to study the problems and office future trends.
The results of the research on collaborative behavior of the employees of the Design Office were
summarized as follows: 1) The General Administration was the most coordinated and frequently contacted
the Office Director. The related work group is the architecture. The engineering and The Estimate are most
coordinated. Work areas should be nearby to each other for flow coordination. 2) Engineering and Interior
Design have often contact with outside agencies. Should provide space for visitors office for future. In the
case of paper usage, it is summarized as follows: 1) The General Administration and estimation have more
paper usage than other groups and need to have a document storage area. Because of the type of document
that is the contract. Financial documents it must be a paper. It is a work group that should have cabinets to
store paper. 2) The paper size used. It is necessary to have a more desk space for that is larger than A3
or larger. A4-sized workgroups do not need large desks. The average office space can be divided into others.
3) Most work groups think that the delay in document forwarding between workgroups and the excessive
amount of paperwork is the problem. In the future, the electronic document tracking system should be used
for fast tracking. And paper documents are stored as electronic documents.
Keywords: Electronic Office, Office Lay-out Space Planning
1. บทน�า
ี
ื
�
�
สานักการโยธาของกรุงเทพมหานคร เป็นหน่วยงานรัฐบาลท่ดาเนินงานรับผิดชอบด้านการพัฒนาโครงสร้างพ้นฐาน
โครงข่ายถนน การออกแบบถนนและสะพาน ควบคุมการก่อสร้างอาคาร ดูแลรักษาความสะอาดบ้านเมืองและท่สาธารณะ
ี
ซ่งนโยบายของสานักการโยธาในปี 2575 ได้กาหนดกรอบทิศทางการพัฒนาด้านโยธา ด้านสาธารณปโภคและเทคโนโลย ี
ู
�
ึ
�
ื
ี
ั
ี
ี
ี
ี
ั
ท่ทนสมัย มีการบริหารจัดการองค์กรอย่างบูรณาการเพ่อก้าวเป็นองค์กรท่ทันสมย ตอบรับกับเทคโนโลยียุคน้ท่มการเปล่ยนแปลง
ี
อย่างรวดเร็ว อีกทั้งส�านักการโยธายังเป็นเจ้าภาพหลักในการเสริมสร้างความร่วมมือระหว่างส่วนราชการภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ
ภาคเอกชนและประชาชนทุกภาคส่วน ภายใต้โครงการภารกิจหลักของส�านักการโยธา น�าระบบความร่วมมือระหว่างภาครัฐ
ื
ื
และภาคเอกชน (Public Private Partnership) เพ่อลงทุนด้านโครงสร้างพ้นฐาน ในด้านโครงสร้างพ้นฐานการจัดการทรัพยากร
ื
บุคคล การพฒนาเทคโนโลยสารสนเทศ การทบทวนเพ่อปรบปรงกฎหมายกฎระเบยบและข้อบังคับในหน่วยงาน ใช้เทคโนโลยี
ี
ุ
ั
ื
ี
ั
สารสนเทศเชิงนโยบาย เช่น ระบบสารสนเทศส�าหรับผู้บริหาร (Executive Information System: EIS) และระบบสนับสนุน
การตัดสินใจ (Decision Support System: DSS) เป็นต้น (ส�านักการโยธากรุงเทพมหานคร 2559)
Vol. 9 208