Page 215 - The 9th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 215

th
              Research Proceedings in The 9  Graduate Integrity Conference: April, 2018






             Abstract

                    Construction Design office of Public work Bangkok. has concept of implementing corporate management.

             The development of information technology more. The Public work Bangkok has a policy to improve the office
             building in the future. The researchers found that future offices were more likely to be transformed into electronic
             offices (E-Office). Information technology is used in the office to reduce paperwork use in the office. From the
             concept. The research objectives are 1) Study the behavior of the coordinators of the office. 2) Study paperwork
             behavior in the office 3) Design guideline to layout of e-office concepts; And the research methodology consists
             of 3 steps as follows: 1) Explore the office environment. 2) Survey questionnaire with the staff in the Construction
             design office on the behavior of the coordinator and the paperwork behavior. 3) Interviews the Chief of the

             subdivision to study the problems and office future trends.
                    The  results  of  the  research  on  collaborative  behavior  of  the  employees  of  the  Design  Office  were
             summarized  as  follows:  1)  The  General  Administration  was  the  most  coordinated  and  frequently  contacted

             the Office Director. The related work group is the architecture. The engineering and The Estimate are most
             coordinated.  Work  areas  should  be  nearby  to  each  other  for  flow  coordination.  2)  Engineering  and  Interior
             Design  have  often  contact  with  outside  agencies.  Should  provide  space  for  visitors  office  for  future.  In  the
             case of paper usage, it is summarized as follows: 1) The General Administration and estimation have more
             paper usage than other groups and need to have a document storage area. Because of the type of document
             that is the contract. Financial documents it must be a paper. It is a work group that should have cabinets to
             store paper. 2) The paper size used. It is necessary to have a more desk space for that is larger than A3

             or larger. A4-sized workgroups do not need large desks. The average office space can be divided into others.
             3)  Most  work  groups  think  that  the  delay  in  document  forwarding  between  workgroups  and  the  excessive
             amount of paperwork is the problem. In the future, the electronic document tracking system should be used
             for fast tracking. And paper documents are stored as electronic documents.


             Keywords: Electronic Office, Office Lay-out Space Planning



             1. บทน�า

                                                                  ี
                                                                                                      ื
                                                                   �
                     �
                    สานักการโยธาของกรุงเทพมหานคร เป็นหน่วยงานรัฐบาลท่ดาเนินงานรับผิดชอบด้านการพัฒนาโครงสร้างพ้นฐาน
             โครงข่ายถนน  การออกแบบถนนและสะพาน  ควบคุมการก่อสร้างอาคาร  ดูแลรักษาความสะอาดบ้านเมืองและท่สาธารณะ
                                                                                                   ี
             ซ่งนโยบายของสานักการโยธาในปี  2575  ได้กาหนดกรอบทิศทางการพัฒนาด้านโยธา  ด้านสาธารณปโภคและเทคโนโลย  ี
                                                                                           ู
                          �
              ึ
                                                 �
                                                     ื
                                                                                              ี
                                                                       ั
                                                                   ี
                                                                                             ี
                                                                                            ี
              ี
                ั
             ท่ทนสมัย มีการบริหารจัดการองค์กรอย่างบูรณาการเพ่อก้าวเป็นองค์กรท่ทันสมย ตอบรับกับเทคโนโลยียุคน้ท่มการเปล่ยนแปลง
                                                                                                    ี
             อย่างรวดเร็ว อีกทั้งส�านักการโยธายังเป็นเจ้าภาพหลักในการเสริมสร้างความร่วมมือระหว่างส่วนราชการภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ
             ภาคเอกชนและประชาชนทุกภาคส่วน ภายใต้โครงการภารกิจหลักของส�านักการโยธา น�าระบบความร่วมมือระหว่างภาครัฐ
                                                  ื
                                                                   ื
             และภาคเอกชน (Public Private Partnership) เพ่อลงทุนด้านโครงสร้างพ้นฐาน ในด้านโครงสร้างพ้นฐานการจัดการทรัพยากร
                                                                                      ื
             บุคคล การพฒนาเทคโนโลยสารสนเทศ การทบทวนเพ่อปรบปรงกฎหมายกฎระเบยบและข้อบังคับในหน่วยงาน ใช้เทคโนโลยี
                                                                           ี
                                                             ุ
                                                         ั
                                                      ื
                                  ี
                       ั
             สารสนเทศเชิงนโยบาย เช่น ระบบสารสนเทศส�าหรับผู้บริหาร (Executive Information System: EIS) และระบบสนับสนุน
             การตัดสินใจ (Decision Support System: DSS) เป็นต้น (ส�านักการโยธากรุงเทพมหานคร 2559)
             Vol. 9                                       208
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220