Page 230 - The 9th Graduate Integrity Conference Proceeding
P. 230
Abstract
It was curious that whether or not people can perceive ideas of an architect which convey through
buildings he/she designed. This research, therefore, investigated the level of perception through building signal
at the Student Activity Center (SAC) from 2 groups of student, firstly who study design and secondly who
do not,. The research used mix method to acquire the answer. The findings were analyzed and described
together with statistic data.
The data was collected by 3 methods. 1) Questionnaires which use for evaluating architectural signals
and collecting from 50 students in each groups. 2) Interview the 5 representative samples from both groups
to collect vital keywords which reflect their perception to each signal. 3) Interview the architect who designed
this architecture to recheck selected signals he used. The data from such methods could make us, whether
or not understand such designed signals can be perceived clearly by the users.
It was found that from the concept of the SAC which present “cheerfulness, exciting and enjoy”,
students, who study design have a better perception on the building concept than another group of student.
The building signals that students in both groups perceived in the same direction are building form, color,
materials, texture and pattern on building walls. The building signal that students in both groups perceived
differently are building floor plan and interior lighting.
Keywords: The Student Activity Center, Perception, Building Signal, Architectural Elements
1. บทน�า
ื
สถาปัตยกรรม คือ งานท่สร้างสรรค์ การออกแบบอาคารท่ไม่เพียงแต่เพ่อประโยชน์ใช้สอย แต่ยังต้องศึกษาถึงเทคโนโลย ี
ี
ี
และความงามให้สอดคล้องกลมกลืนเหมาะสมกับสภาพแวดล้อม สถาปัตยกรรมยังมุ่งเน้นส่อความหมายทางสัญลักษณ์ด้วย
ื
เช่น รูปร่าง รูปทรง สี
ื
จากการศึกษางานวิจัยเร่องความเข้าใจความหมายทางอารมณ์ระหว่างกลุ่มผู้ใช้กับกลุ่มนักออกแบบ กรณีศึกษา
โถงโรงแรม พบว่านักออกแบบกับคนท่วไปมีการรับรู้ ตีความ หรือเข้าใจความหมายทางสถาปัตยกรรมแตกต่างกัน (ชนกนาถ
ั
ณ ระนอง, 2542) ซึ่งอาจเกิดจากหลายสาเหตุได้แก่ การรับรู้สัญญาณชี้แนะต่างกัน หรือมีมิติฐานมูลทางความรู้สึกต่างกัน
ิ
หรือมีประสบการณ์ในการฝึกฝนทางสถาปัตยกรรมต่างกัน (วิมลสิทธ์ หรยางกูร, 2541, หน้า 173-180) รวมถึงความแตกต่าง
จากลักษณะทางประชากรศาสตร์ และภูมิหลังทางสังคม-วัฒธรรม (วิมลสิทธ์ หรยางกูร, 2541, หน้า 3-4; เลอสม สถาปิตานนท์,
ิ
2558, หน้า 44-48)
ดังน้นการออกแบบและวางแผนของสถาปนิกท่ไม่ได้ตระหนักถึงความรู้สึก ทัศนคติ การตีความในการรับรู้สัญญาณ
ี
ั
ั
ี
ช้แนะของคนท่วไป อาจจะทาให้คนท่วไปไม่สามารถเข้าใจความหมายทางสถาปัตยกรรม ได้ตรงตามวัตถุประสงค์ของสถาปนิก
ั
�
(วิมลสิทธิ์ หรยางกูร, 2541, หน้า 26-27)
ศูนย์กิจกรรมนักศึกษา (Student Activity Center, SAC) เป็นอาคารเก่าที่ถูกน�ามาพัฒนาใหม่ให้เป็นศูนย์กิจกรรม
�
นักศึกษา ท่มีความโดดเด่น แตกต่างจากอาคารท่วๆ ไปภายในมหาวิทยาลัยกรุงเทพ วิทยาเขตรังสิต ด้วยการนาเสนออาคาร
ั
ี
ื
ี
ี
ในแนวคิดสนุกสนาน ร่าเริง ต่นเต้น กระตุ้นความรู้สึกของนักศึกษาท่มาใช้อาคารให้รับรู้ถึงแนวคิด ตามวัตถุประสงค์ท่สถาปนิก
วางไว้ (สาโรซ พระวงค์, 2558) แต่เนื่องจากนักศึกษาที่มาใช้อาคารมีความแตกต่างกัน เช่น อายุ เพศ ทัศนคติ อารมณ์
ผลงานวิจัยในโครงการประชุมวิชาการระดับบัณฑิตศึกษา
223 คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สจล.